maanantai 31. maaliskuuta 2008

Välipala: imetysaiheiset unet

Katselin sivusilmällä uniaiheista Voimalaa ja siitä heräsi ajatus kysyä lukijoiden unista, jotka liittyvät imetykseen. Onko kukaan nähnyt sellaisia?

Itselläni on sellainen mielikuva, että olisin joskus hoivannut unessa jotain outoa, isohkoa eläintä ja miettinyt voinko imettää sitä. Eläimiä on unissani muutenkin melko paljon, kaikenlaisia, oikeita ja mielikuvituksen luomia.Omituisin ja hauskin on parinkymmenen vuoden takainen skeittimajava: se oli äärimmäisen litteä majava, jolla oli pyörät alla ja jonka selässä maaten laskettelin hurjaa vauhtia alas Korkeavuorenkatua...!

7 kommenttia:

  1. Ainakin kaksi kertaa olen nähnyt unta, jossa löytyy hylätty vauva. Molemmilla kerroilla otin vauvan paitani sisään ja ryhdyin imettämään ja lämmittämään pientä poloista. Ei tulkintoja kiitos!

    Synnyttänytkin olen unissani, ja niihin uniin on liittynyt myös ensi-imetys jatkumona synnytykselle.

    VastaaPoista
  2. Muutaman kerran olen unessa ollutkin yllättäen pikkuvauvan äiti, mutta sitten alan miettiä, olenko muistanut imettää häntä!

    Kuopusta odottaessani vauva meni hukkaankin.

    Minulla on outo toistuva uni. Eräs miespuolinen koulukaveri edustaa roikkuvia opintojani. Siinä vaiheessa kun olin jälleen kerran astunut vielä syvemmälle sitoutumisessa it-tukeen, tämä mies oli unessani rv-kurssilla 8)

    VastaaPoista
  3. En kyllä muista suoranaisia imetysunia mutta muutamana yönä imetysaikaan olin unissani vedessä kellumassa, ja sitten veden pinta alkoi vaan nousta ja nousta, ja paniikin omainen fiilishän siitä tuli, oikein hukkumiskenaario.

    Heräsin siihen. Yöpuku oli läpimärkä etumuksesta - vauva ei ollutkaan herännyt aamuyöstä syömään ja maito oli virrannut tulvivan veden lailla..

    Samanlainen olo on silloin kun näkee unta, että herätyskello soi, ja sitten herääkin oikean kellon soittoon.

    VastaaPoista
  4. Muistan huonosti uniani, mutta näin raskaana ollessa näen synnytysunia joskus ja muistaakseni olen nähnyt jotain pikkuvauva-aikaan liittyvääkin. Näihin liittyy useimmiten imetys, synnytys päättyy siihen ja unissa pikkuvauva esiintyy useimmiten rinnalla. Imetys on selkeästi minulle iso osa äitiyttä...

    VastaaPoista
  5. Kyllä minäkin tiedän nähneeni imetysunia, vaikka en pysty yksityiskohtia palauttamaan mieleen. Imetysunia en näe nyt kun imetän parhaillaan, vaan ne ovat tulleet silloin, kun ei ole pientä vauvaa ja ehkä [tiedostamaton] kaipuu sellaiseen. Luulisin niin.

    Minun rintani antavat herumistuntemuksia kuukautisten aikana, muistuttavat minua siitä, että näillekin voisi olla jotain käyttöä. Ehkä unenikin voivat liittyä ovulaatioon tai johonkin muuhun biologiaan.

    VastaaPoista
  6. Lapsettomana sinkkuna ollessani, kun en imetyksestä mitään tiennyt, näin unta pienestä vauvasta jota imetin. Arvelin hänen olevan tyttö. Nostin vauvan rinnalleni ja yhdessä harjoittelimme oikeaa imuotetta. Vauva alkoikin pian imemään. Se oli erityisen voimaannuttava ja kaunis uni. :) (Pari vuotta myöhemmin sain pienen tyttären ja ensi-imetyskokemukseni oli todellakin yhtä ihana kuin uni, vähintäänkin!)

    VastaaPoista
  7. Näin viime yönä ensimmäisen imetysuneni (tai ensimmäisen minkä muistan). Jostain hämärästä syystä mulle oli tullut oikeaan rintaan semmonen pallukan mallinen tukos, tuonne kainalon tienoille. Yritin hienoa sitä ja samalla lypsää, ja kun sain tukoksen auki, maitoa oikein suihkusi rinnasta.

    Mielenkiintoista sinänsä, koska suihkutissiaika loppui jo melkein vuosi sitten, ja mun ainut tukokseni tuli sinä päivänä kun kotiuduimme sairaalasta. Ehkä asiaan vaikutti se, kun juuri edellispäivänä oli tuttavien kanssa puhetta tukoksista, en tiedä.

    VastaaPoista