torstai 15. toukokuuta 2008

7. tehtävä: dialogi

Seitsemäs tehtävä on luontevaa jatkoa edelliselle tehtävälle.

Tehtävänä on kirjoittaa dialogia (= vuoropuhelu, keskustelu) imetykseen liittyvästä kohtaamisesta. Muutama rivikin riittää.

Käytännön vinkki dialogin kirjoittamiseen: kokeile lukea tekstiä ääneen, mutta älä jäljittele puheenomaisuutta liian tarkkaan, kaikkine kiekaisuineen ja ölähdyksineen. Liisa Enwald tiivistää Luova kirjoittaja -kirjoitusoppaassa proosadialogin olevan pelkistettyä puhetta. Voit muotoilla koko dialogin ajatusviivoin, pyri siihen että vaikka et kirjoita selitysosaa neuvoi Minni, dialogisi on ymmärrettävää.

14 kommenttia:

  1. Imetysdialogi blogissani. Jälleen mielenkiintoinen tehtävä :)

    VastaaPoista
  2. -äiti on väsynyt, pötköttelen pikkaisen
    -ai siihenkö sinäkin pötkähdit, pitäiskö saada maitoa?
    -döö, ätää
    -juu, juu, odotas hetki että saan paitaa pois tieltä, kultapieni. On se niin ihanaa kun sä ymmärrät jo puhettakin ja teet tommosia juttuja, että äiti tajuaa heti mitä sä haluat.
    -maistuuko? Oliko rankka reissu lampaita katsomaan? Lampaatkin syö maitoa, lammasäidin tissistä.
    -Bää-ä
    -hienoa, just noin lampaat sanoo. Vieläkö jatketaan? Noin..
    - mitäs me sitten tehtäisiin, lähdetäänkö me pihalle kun olet vähän tankannut?
    -Brrmm..täätä, uhu uhu
    -juu, autolla voidaan mennä ajelemaan. Joko lopetit? Ei vielä, ok.
    ---
    -nonni, nytkö on valmista. Kiitti!
    - tiitti.

    VastaaPoista
  3. Tyttö 3vee(tietävänä): Niillä tädeillä, joilla ei ole vauvaa ei ole tissejä
    Äiti: Kuule kyllä kaikilla naisilla on tissit, niistä ei vaan tule aina maitoa
    Tyttö (väittää): Niin, mut niillä ei ole tissejä, joilla ei ole vauvaa
    Äiti: Kulta, kyllä kaikilla naisilla on tissit. Kato nyt ku sullakin on noi tissinpaikat. Sit kun sä kasvat isoksi niin sit nekin kasvaa isommiksi.
    Tyttö (mitäs me naiset-äänellä): Nii, sit mulle tulee isot tissit, mut nyt mulla on nää pienet. Niistä tulee pikkumaitoa. Ku mulla on ne nukkevauvat.
    Äiti: Joo…

    -Tiina

    VastaaPoista
  4. Tässä vielä toinen:

    Anoppi: Sit kesäkuussa, sit JUHLITAAN, ku on ne isoisän synttärit.
    Äiti: No, joo katsotaan nyt, meillä voi olla vähän vaikeeta irrottautua, katsotaan nyt saadaanko joku lastenhoitaja.
    Anoppi: No, eihän se mikään ongelma ole ku sähän et sillon enää imetä.
    Äiti (häkeltyy): Ai, ku, siis, joo, mut Alisahan on sillon vasta neljä kuukautta…
    Anoppi: Nii mut, ethän sä sit enää imetä niin voidaan sit ottaa kunnolla.
    Äiti (kerää voimansa): No, kyllä mä olen ajatellut imettää vähän pidempään.
    Anoppi: Jaa, no, kylhän se Anna-tätikin imetti TOSI pitkään, et kyllähän sitä VOI. Se imetti YHDEKSÄN kuukautta… Ajattele! (hymähtää paheksuvasti)
    Äiti: A-ha, no sehän on jokaisen oma asia, mut kyl mä tosiaan aion imettää vielä kesäkuussa. Nykyään, ku ohje on se, et jos pystyy niin voi täysimettää 6kk. Ja jatkaa senkin jälkeen.. Ja sit ku meillä on noita allergioita, niin ollaan Kallen kanssa ajateltu, et vois olla hyvä imettää pitkään, ku siitä on tutkimuksia, et imetys voi ehkäistä niitä.
    Anoppi: Ai jaa, no, katsotaan nyt miten sä jaksat…

    -Tiina

    VastaaPoista
  5. Tämä keskustelu on käyty ystäväni kanssa ja hänen nimensä on muutettu!


    Minä: Hei, eikö teillä tätä nuorempaa imetetäkkään?
    Liisa: Ei, tästä lapsesta tuli kokonaan pullolapsi, kun ei huolinut rintaa. Toista se oli tuon esikoisen kanssa joka söi rintaa pitkään.
    Minä: Eikös se ole vaikeampaa?
    Liisa: Onhan se, mutta kun en minä jaksanut.

    Liisa tosiaan imetti ensimmäistään pitkään. Hän sairastui vaikeaan masennukseen jota kesti noin 2v esikoisen syntymän jälkeen ja nyt toisen maailmaan tultua hän ei tahtonut riskeerata jotta masennus ei uudelleen iskisi.

    ***

    Tämä keskustelu on mieheni veljen vaimon kanssa ja hänenkin nimensä on muutettu.

    Kaija: Hei, vieläkö imetät?
    Minä: Kyllä, mikään hoppu ei ole lopettaa.
    Kaija: No imetin minäkin pitkään, mutta vaikea sitä on lopettaa vieläkään.

    Kaijan lapsi täyttää pian 2v enkä ole varma imettääkö hän vieläkin.

    ***

    Tämä keskustelu on käyty anopin kanssa.

    Anoppi: Voi kun minäkin olisin voinut imettää poikaani pidempään. Silloin (70-luvulla) ei vaan tiedetty niin paljoin kuin nyt. Piti keitetyllä vedellä pestä rinta ennen ja jälkeen imettämisen. Ja imettää sai vain 4h välein ja silloinkin vain toisesta rinnasta.
    Minä: Nykyisin ei onneksi ole tuollaisia määräyksiä.
    Anoppi: Voi, jos silloin olisi tiedetty se mitä tiedetään nyt, olisin minäkin voinut varmasi imettää pidempään.

    ***

    Äitini kanssa keskustelu oli mielestäni kannustavin. Mukana mieheni veljen vaimo, jonka nimi on muutettu.

    Minä: Olenkohan hölmö, kun aloitan maidon luovuttamisen.
    Äiti: Et varmaan. Kyllä sitä maitoa riittää varmasti lapsellekkin.
    Minä: Mutta mistä tiedän riittääkö se? Neuvolassakin haukuttiin että lapsi on liian laiha!
    Äiti: Siellä katsotaan käyriin eikä aina välttämättä lapseen. Ja jos maitoa ei tuolla lailla tulisi niin varmasti se kertoisi jostain.
    Minä: Totta, kun tätä suihkuaa kuin Niagaran putouksista! Ja ennemmin autan jotain toista lasta omalla maidollani kuin että heittäisin sen viemäriin.
    Pirkko: Kyllä minä ainakaan en luovuta, se on niin kamala homma.
    Minä: Ai onko?
    Pirkko: No on kai se, kun tuota tekemistä on muutenkin. Ja sinunkaan aika ei taida riittää mihinkään. Meillä ainakin meni siivoamiseen ja pyykin pesemiseen.
    Äiti: Ei kai nyt pyykkiä niin paljon tule?
    Minä: No ei, vaikka nuo vaipatkin koneessa pyörii.
    Pirkko: Hullu! Kaikkeen turhaanhan sinäkin aikasi laitat.
    Minä: No jos se maidon luovuttaminen turhaa on, niin se on oma ratkaisuni. Eipä tuo teidänkään lapsenne olisi selvinnyt jos ei olisi sitä korviketta saanut. Meillä sentään sai luovutusmaitoa.
    Pirkko: Ai sai vai?
    Minä: Kyllä sai. Ja kyllä minä luovuttamaan alan, sillä voi pelastaa kuitenkin niin monen lapsen elämän!
    Äiti: Hyvän mielen varmasti saa moni äiti, lapsista puhumattakaan!

    Pirkon lapsi tosiaan ei saanut kuin korviketta sairaalassa ollessaan, kun kyseisellä paikkakunnalla ei maitoa luovuteta riittävästi. Onneksi itsellä oli mahdollisuus saada toisen äidin luovutettua maitoa ja se ja äitini kannustivat luovuttamaan maitoa muillekkin. Tosin oli sitä omassa pakkasessakin todella paljon tästä huolimatta!

    Outi

    VastaaPoista
  6. Mies lähdössä kauppaan.

    - Muistathan ostaa sitä tekstiilipesuainetta !
    - Ai joo, hyvä kun muistutit. Soititko muuten sinne imetyspuhelimeen ? Mitä ne sanoi ?
    - Soitin. Jotkut vauvat vaan kuulemma puklaa toisia enemmän. Ei pidä huolestua, vielä.
    - Mistä niitä vähemmän puklaavia saa ?

    Katja

    VastaaPoista
  7. - Oletko miettinyt imetystä?
    - Joo, olen mä lukenut ne esitteet. Ihan luottavainen olo.
    - Oletko kuullut oikeanlaisesta imuotteesta?
    - Joo.
    - Oletko kuullut tiheän imun kausista?
    - Joo.
    - No sehän on hyvä.

    Tässä dialogissa kaikessa runsaudessaan koko imetysopastus, jonka neuvola tarjosi. Ajattelen optimistisesti, että se olisi tarjonnut enemmän, jos olisin vastannut kaikkeen "ei".

    VastaaPoista
  8. Tapahtui ystäväni lapsen nimiäisissä taannoin:

    Ystäväni äiti: No mitäs teille, poika kasvaa hyvin?
    Minä: Juujuu, kasvaa kasvaa. Ja imetän edelleen.
    Ystäväni äiti: Ai vieläkö imetät? Näin pitkään?
    Minä: Joo, ei mulla ole mitään kiirettä lopettaa. Mennään niin pitkään kun lapsi haluaa.
    Ystäväni sisko: Minä en imettänyt kuin 2kk, sitten piti antaa vahvempaa ruokaa. Pottua piti antaa, ei se maito riitä!
    (minä ja ystäväni vilkaistaan toisiamme ja pyöräytetään vienosti silmiä)

    Lapsellani oli tuolloin ikää 8kk. Ystäväni sisko miehineen on mallia plussapallo ja lapset seuraavat hienosti perässä. Vahvempaa ruokaa ovat ainakin joo saaneet. :P

    VastaaPoista
  9. Poikamme 6
    kk- neuvolakäynti pari viikkoa sitten:

    Th: Oletko jo luopunut imetyksestä vai annatko vielä maitoa hänelle?
    Minä: Itse asiassa esikoisen (2v) imetys loppui tuossa pari viikkoa sitten hänen omasta aloitteestaan, että lähes 2-vuotiaaksi häntä suositusten mukaan imetin ja samoin olisi tarkoitus tätä kakkostakin imettää siihen asti kuin hän haluaa.
    Th: Joo... (hiljaisuus) Mulla on kans 8v. tytär ja hän oli kans puolitoista vuotta kun itse vierottautui.
    Minä: Aha, hmm (kiinnostuneella äänellä)
    Th: Onhan se ihan tosi iso rahallinen säästökin, kun ei tartte korviketta ostaa. Kun monilla menee ihan hirveästi rahaa... jos siis maito vaan ei riitä ja pitää ostaa korviketta.
    Minä: Hmmm...
    Th: Sullakin kun on kaks pientä lasta, niin tosi paljon kyllä rahaa säästyy noin, siihenhän menis ihan hirveen paljon rahaa jos...
    Minä: (varovasti) Niin, ja eihän se ravitsemuksellisesti ole ollenkaan sama asia, vaikka yrittävät niin markkinoidakin...
    Th: Niin...

    VastaaPoista
  10. Tapahtui muuan julkisella paikalla:

    Imetin poikaani penkillä istuen. Viereen tuli syöttämään puuroa lapselleen ystäväni, jolla suunnilleen samanikäinen lapsi.

    Y: (silmät selällään): Sä siis ihan pokkana tässä imetät?
    M: No tietty! Ihan luonnollinen asia. Eihän aikuisetkaan mee mihinkään kopperoon syömään!
    Y: No en oo tollastakaan ennen tajunnut! Jotenkin täällä vaan on niin häveliästä että... Mut eihän tässä kenenkään pitäis mitään nähdä.
    M: Se, että täällä on toi imetyshuone, ei tarkota sitä että missään muualla ei sais imettää. Lähinnä sit jos itteä häiritsee imettää muualla, tai jos lapsi ei pysty keskittyyn jos on hälinää tms.
    Y. Niin just.

    VastaaPoista
  11. Tänään naaputinrouvan kanssa. Taustatiedoksi se että poikani on 1vee ja risat.

    Minä: Mähän imetän vielä..
    Täti: Siis imetät vielä???
    Minä: Joo, se on ollut tosi tärkeetä pojalle eikä meillä ole ollut mitään syytä lopettaa.
    Täti: No onhan se ihme että sulla maitoa vielä tulee..
    Minä: Kyllä sitä tulee kun mä en ole vähentänyt imetyskertoja.
    Täti: Niin joo, olihan ennenvanhaankin niitä imettäjiä, jotka vaan imetti ja imetti ja kiersi talosta toiseen. Et kai se maito sit voi riittää pidempäänkin.
    Minä (hymyillen): Joo, kyllä sitä tulee jos imettää ja imettää.
    Täti: Mulla ei maito riittänyt kummallakaan kertaa kun vain pari kuukautta. Mut onhan se kiva et sulla tulee vielä maitoo.

    -Imettäjätär-

    VastaaPoista
  12. Minä imetän lastani ja paikalle pölähtää ex. Katsoo meitä hetken, toteaa:
    - Nyt minä tiedän, mitä elämästäni puuttuu!

    VastaaPoista
  13. Anoppi: Mitä! Vieläkö sulta tulee maitoa!?!
    Minä: Mihinkäs se maidon tulo ny olis loppunu.
    Anoppi: No kyllä se voi loppua. Multaki loppu ton nuorimman kanssa. Mää imetin ja imetin mut ei vaan mitään tullu. Ei mitään syytä ollu. Sitä ei vaan tullu. Että voi se vaan loppua!
    Minä: jaa'a... No meillä ei tässä mitään ongelmia ole ollut. Eikä se maito yleensä ilman syytä lopu.
    Anoppi: No voihan se olla, että stressin takia sitä maitoa ei tullu.
    Minä:...

    VastaaPoista
  14. Siskoni mieheltäni:
    - Eikö sinua hävetä kun Outi imettää julkisilla paikoilla ihmisten nähden ?

    - Ei, pitäisikos?

    Outi

    VastaaPoista